Documentatie

Wat biedt Mtrack meer dan Google Analytics?

In het algemeen kan worden gesteld dat Google Analytics een goed professioneel statistiekenprogramma is. Toch kent Mtrack nog een flink aantal voordelen boven Google Analytics (GA):

1. Eenvoudig in gebruik
Mtrack staat bekend om zijn gebruiksgemak. GA is voor velen te complex. De hoeveelheid en de presentatie van de informatie geeft veel mensen het gevoel dat er een deskundige nodig is voor de interpretatie van hun statistieken.

2. Details van individuele bezoeken
Mtrack bewaart de detailgegevens van alle bezoeken die ooit aan uw website zijn gebracht. U kunt hier te allen tijde doorheen bladeren (zie het rapport Huidige bezoeken in de categorie Overzicht & details).
Als u weet wie achter een bezoek aan uw website zit, kunt u bij Mtrack uw bezoekers ook van een label voorzien. Deze bezoeker wordt bij elk volgend bezoek herkend. Van elke gelabelde bezoeker kunt u eenvoudig de complete bezoekhistorie opvragen.
GA laat geen gegevens van individuele bezoeken zien.

3. Datamining
Mtrack biedt als enige statistiekenprogramma ook 'datamining' aan. Met datamining kunt u op basis van door uzelf te selecteren criteria de details opvragen van alle bezoeken die hieraan voldoen. Zo kunt u bijvoorbeeld afzonderlijk alle bezoeken bekijken waarbij de bezoekers afkomstig zijn uit een bepaald land of streek, waarbij de bezoekers behoren tot een bepaald bedrijf of waarbij een bepaalde zoekterm is gehanteerd.
Met datamining krijgt u een goed inzicht in de verschillende doelgroepen die uw website bezoeken.
GA kan datamining niet aanbieden - om de simpele reden dat GA niet alle bezoekdetails bewaard.

4. Namen en toenamen van nieuwsbriefrelaties
Mtrack en het nieuwsbriefprogramma Laposta zijn geïntegreerd. Bij gebruik van zowel Mtrack als Laposta kunt u in Mtrack in een apart rapport alle bezoekgegevens per nieuwsbriefrelatie - met naam en toenaam - bekijken. In Laposta kan van elke nieuwsbriefrelatie de complete bezoekhistorie aan uw website bekijken.

5. Zelf paginanamen voor rapporten bepalen
GA laat in de rapporten ofwel de url van de pagina, ofwel de title zien. Met Mtrack kan dat ook, maar daarnaast is het mogelijk zelf een naam voor de pagina's te bepalen, bijvoorbeeld automatisch vanuit een CMS. Dit komt de leesbaarheid van de rapporten ten goede.

6. Automatisch registratie van advertenties en links
Bij Mtrack wordt het aantal kliks op een uitgaande link automatisch geregistreerd en in een apart rapport gepresenteerd (zie het rapport Aantal klikken per clickout in de categorie Hun klikgedrag). Voor registratie van uitgaande links moeten bij GA aparte tellers worden aangemaakt en geplaatst.

7. Registreert ook Intranet (zonder volledige domeinnaam)
GA werkt niet op een intranet zonder volledige domeinnaam. Stel dat de domeinnaam van het intranet 'http://voorbeeld/ ' is (in plaats van 'http://www.voorbeeld.nl/' dan kan het bezoek aan dit intranet niet met GA worden vastgelegd. Mtrack werkt zonder problemen op een intranet, ook als er geen volledige domeinnaam wordt gebruikt.

8. Uitstekende service
Mtrack is een Nederlands bedrijf met een uitstekende service. Vragen beantwoorden we persoonlijk. Waar nodig bieden we hulp: bij het plaatsen van de tellers, de interpretatie van de rapporten, etc. GA biedt geen service.

9. Persoonlijk
Een kleine, maar groeiende groep internetgebruikers heeft een aversie tegen Google (het 'Big-Brother'-verwijt); deze groep mijdt alles wat met Google te maken heeft.

10. Onafhankelijke partij
Het is goed de Google Adwords-gegevens te controleren met de gegevens van een onafhankelijke partij als Mtrack.

11. Export ruwe bezoekgegevens mogelijk
Mtrack biedt de mogelijkheid ruwe bezoekgegevens te exporteren, zodat deze gebruikt kunnen worden voor eigen analyses. GA biedt deze mogelijkheid niet.

12. Maatwerk
GA biedt geen maatwerk. Bij Mtrack kunnen we (via maatwerk) voldoen aan speciale wensen die u heeft ten aanzien van rapportages.