Documentatie

4. De interpretatie van de rapporten > 4.2. Veelgestelde vragen over de rapporten > Waarom is het aantal klikken bij Google Adwords hoger?

Waarom is het aantal klikken bij Google Adwords hoger?

Bij Google Adwords wordt geregistreerd hoevaak er op uw advertentie wordt geklikt. Mtrack registreert daarentegen het aantal bezoeken dat voortkomt uit een advertentie.

Hiertussen kan een verschil zitten. Als iemand via een Adwords-advertentie op uw website terechtkomt, gebeurt het soms dat deze persoon binnen hetzelfde bezoek - na het bekijken van een aantal pagina's - nogmaals klikt op uw advertentie. Stel dat iemand dat drie keer doet binnen één bezoek: Google Adwords registreert dan drie klikken; Mtrack registreert dan één bezoek.

Voor Adwords geldt dat er niet gemeten kan worden hoeveel bezoeken er uit het aantal klikken voortkomen, omgekeerd geldt voor statistiekenpakketten dat ze niet kunnen meten hoe vaak er precies geklikt wordt op (externe) advertenties.

Let op: om nauwkeurig het bezoek uit advertentiecampagnes (zoals bij Adwords) te kunnen registeren, is het noodzakelijk dat u clickin-tellers aanmaakt. De gewone referrerinformatie (van Google) gaat namelijk verloren bij het klikken op advertenties in het Adsense-deel van een Adwords-campagne (en soms ook in het deel naast de zoekresultaten).

Bij een Adwords-campagne kunnen de advertenties zowel bij de zoekresultaten (aan de rechterzijde) als op websites van derden terecht komen (Adsense). Door voor beide een aparte clickin aan te maken (en bijvoorbeeld 'Campagne 1 Zoekresultaten' c.q. 'Campagne 1 Adsense' te noemen), krijgt u van beide deelcampagnes te zien hoeveel bezoeken deze hebben opgeleverd.