Documentatie

4. De interpretatie van de rapporten > 4.2. Veelgestelde vragen over de rapporten > Waarom is het aantal bezoeken bij Google Analytics iets hoger?

Waarom is het aantal bezoeken bij Google Analytics iets hoger?

Uit onderzoek blijkt dat het statistiekenprogramma Google Analytics (GA) meer bezoeken en pageviews registreert dan Mtrack. Bij een gemiddelde website legt GA zo'n 15% meer bezoeken en 8% meer pageviews vast.

Hoe kan dat?

1. Mtrack registreert alleen een pageview als de pagina helemaal is geladen.

GA registreert een pageview ook als deze uiteindelijk niet wordt geladen. De wijze waarop Mtrack registreert is wel zo correct: een pagina die niet wordt geladen, kan door een bezoeker immers ook niet worden bekeken.

2. Mtrack registreert alleen het menselijke bezoek.

Mtrack filtert alle spiders en bots van zoekmachines uit. GA filtert het bezoek van spiders en robots slechts ten dele. Zo registreert GA soms het bezoek vanaf eigen Google-IP-adressen, maar ook van IP-adressen van Microsoft (en hun zoekmachine Bing).

3. GA registreert ook testkliks van Google Adwords.

Google Adwords controleert soms of een link naar een website nog werkt. Deze test voert Google Adwords in ieder geval uit nadat een advertentie wordt gewijzigd. GA registreert deze testbezoeken van Google Adwords. Mtrack sluit deze (niet-menselijke) bezoeken uit van registratie.