Documentatie

Rapport 'Klikpaden'

In dit rapport staan de klikpaden die uw bezoekers hebben 'bewandeld' door uw website.

De opeenvolgende webpagina's die een bezoeker bekijkt, wordt een klikpad genoemd. Als een bezoeker slechts één pagina op uw website bekijkt, bestaat het klikpad uit één paginanaam. Bekijkt hij twee pagina's, dan bestaat het klikpad uit twee paginanamen. Etcetera.

In de rapportage van Mtrack is het maximum aantal stappen van een klikpad tien. Meer dan tien stappen (pagina's) van een klikpad opslaan, zou een enorme uitbreiding van het aantal klikpaden betekenen. De hoeveelheid informatie die dientengevolge zou moeten worden opgeslagen, zou exponentieel stijgen. Daarnaast zou het de helderheid van de rapportage niet ten goede komen.

Bij de klikpaden worden sommige pagina's meerdere keren achter elkaar genoemd. Bijvoorbeeld: hoofdpagina-hoofdpagina-hoofdpagina. Hiervoor zijn vier verklaringen. Ten eerste kan een link of banner op de hoofdpagina leiden naar een pagina waarop geen teller is geplaatst. Bij terugkomst op de hoofdpagina wordt deze geteld als de volgende pagina van het bezoek. Ten tweede kan een link of banner op de hoofdpagina leiden naar een externe site. Bij terugkomst op de hoofdpagina wordt dit gezien als de volgende pagina van het bezoek. Ten derde kan een bezoeker na binnenkomst op de hoofdpagina een andere link intikken, om vervolgens terug te keren op de hoofdpagina. Ten vierde kan een bezoeker na binnenkomst op de hoofdpagina op 'refresh' klikken.

Als u nader wilt analyseren hoe uw bezoekers naar een bepaalde pagina toeklikken of van een bepaalde pagina wegklikken, kunt u het best alle klikpaden opvragen waarin de betreffende pagina voorkomt. Hiertoe kunt u in het filter boven de tabel de paginanaam geheel of gedeeltelijk invullen.