Documentatie

Rapport 'Datamining'

Mtrack bewaart alle details van alle bezoeken aan uw website. Met datamining kunt u onbeperkt zoeken in 'uw' database.

Met datamining bepaalt u zelf op basis van welke selectiecriteria u (alle details van) bezoeken wilt opvragen. U kunt hiervoor één criterium gebruiken; bijvoorbeeld alle bezoeken die afkomstig zijn van Google. U kunt ook zoeken met meerdere criteria; bijvoorbeeld alle bezoeken via Google waarbij een bepaalde (bedank)pagina is bekeken en/of een bepaalde zoekterm is gebruikt.

Als u bij uw zoekopdracht één selectiecriterium gebruikt, kunt u doorklikken naar het bijbehorende rapport. Zo ziet u als u bijvoorbeeld alle uit Duitsland gedane bezoeken nader bekijkt, de volgende link staan: 'Naar rapport 'Bezoekers naar land'. Vanuit dit rapport kunt u weer eenvoudig naar datamining terugkeren door op het loepje bij Germany (Duitsland) te klikken.

Bij datamining heeft u in totaal 26 selectiecriteria tot uw beschikking. De zes meest gebruikte criteria zijn apart genoemd. Alle overige criteria vindt u terug onder 'Meer criteria'.

Bij acht selectiecriteria wordt u gevraagd iets in te tikken (bijvoorbeeld een paginanaam, zoekterm, referrer of clickout). Bij het intikken raden we u aan zogeheten 'wildcards' (*) te gebruiken. Als u bijvoorbeeld voor een paginaam '*rade*' intikt, ziet u alle pagina's waarin 'rade' voorkomt (bijvoorbeeld: 'Radetzkymars', 'trademark' en 'Informatie over Rademakers & Zn.'.

De door u geselecteerde bezoeken worden in chronologische volgorde weergegeven (de oudste bezoeken worden als eerste genoemd). Let op: deze selectie heeft alleen betrekking op de door u gekozen periode.

Door bij uw geselecteerde bezoeken op 'Latere bezoeken' te klikken, krijgt u binnen de door u gekozen periode de meer recente bezoeken te zien. Door op 'Eerdere bezoeken' te klikken, wandelt u (weer) terug in de tijd.

Uw zoekopdrachten kunt u (rechtsboven op uw beeldscherm) eenvoudig benoemen en bewaren. Hiermee voorkomt u dat u elke keer opnieuw dezelfde zoekopdracht moet invoeren. Onder 'Toon bewaarde zoekopdracht' kunt u deze zoekopdrachten (voor elke gewenste tijdsperiode) weer opvragen.

De detailgegevens van bezoeken worden door Mtrack sinds 13 mei 2007 bewaard. Voor bezoeken die zijn geregistreerd vóór 13 mei 2007 kunt u datamining daarom niet toepassen.

Tot slot, bij gebruik van de selectiecriteria 'Pagina', 'Entreepagina', 'Vertrekpagina' en 'Clickout' worden de bezoeken die nog bezig zijn op uw website niet in datamining meegenomen. De gegevens over pagina's en clickouts archiveert Mtrack pas nadat een bezoek helemaal is afgelopen; pas dan zijn deze gegevens beschikbaar voor datamining.