Documentatie

4. De interpretatie van de rapporten > 4.2. Veelgestelde vragen over de rapporten > De geografische herkomst van mijn bezoekers klopt soms niet. Hoe komt dat?

De geografische herkomst van mijn bezoekers klopt soms niet. Hoe komt dat?

Het is ons bekend dat er soms fouten zitten in de gegevens die betrekking hebben op de geografische herkomst van bezoekers. Deze fouten komen af en toe voor bij de regio en stad van herkomst. Slechts zeer sporadisch is het land van herkomst foutief.

De betrouwbaarheid van de door ons geregistreerde gegevens heeft bij ons een hoge prioriteit. Voor de bepaling van de geografische herkomst zijn wij - en met ons andere leveranciers van statistiekenprogramma's - afhankelijk van een externe IP-database. Wij betrekken die van Maxmind.com, volgens ons een van de beste ter wereld, die ook gebruikt wordt door giganten als Google.

Hoe kan het dat er in externe IP-databases, ook die van Maxmind, nog wel eens een foutje zit?

Hiervoor zijn twee belangrijke verklaringen. Ten eerste moeten voor een IP-database IP-adressen en geografische herkomst (in ranges) ten dele handmatig worden gekoppeld. Hierbij kan weleens iets mis gaan.

Een tweede, belangrijker reden is, dat het voor een leverancier van een IP-database onduidelijk is aan wie hostingproviders nieuwe IP-adressen uitgeven. In de praktijk blijken hostingproviders de aan hen toegekende IP-adressen slechts ten dele uit te geven op geografische gronden.

Een foutieve herkomst zal vaak in de tijd worden gecorrigeerd. Anderzijds worden er steeds nieuwe IP-adressen uitgegeven, waarvan in het begin nog onduidelijk is waar de eigenaar zich precies bevindt.

Volgens Maxmind is:
- in 99% van de gevallen het land correct, en
- in 87% van de gevallen de regio of de stad correct (binnen een straal van 40 kilometer).

Onze IP-database wordt elke maand door ons gepdatet.