Documentatie

2. De specifieke mogelijkheden van Mtrack > 2.10. Registratie externe links en banners (advertenties elders) > Kan Mtrack het succes meten van mijn advertenties die elders staan?

Kan Mtrack het succes meten van mijn advertenties die elders staan?

Ja, met Mtrack kunt u geregistreerd krijgen hoeveel bezoeken er via elders geplaatste links of banners (al dan niet betaald) aan uw website worden gebracht.

Om dit nauwkeurig geregistreerd te krijgen, adviseren we u zogeheten clickin-tellers aan te maken. De bedoeling is dat u de oorspronkelijke url vervangt door de aangemaakte clickin-url. Hiervoor heeft u de medewerking nodig van de beheerder van de betreffende website. Onze ervaring leert dat dit nooit een probleem is.

In het rapport Aantal bezoeken per clickin (in de categorie Hun herkomst) kunt u vervolgens aflezen hoeveel bezoek voortkomt uit uw externe links of banners.

Voor de registratie van externe links en banners heeft u clickins nodig omdat de referrerinformatie niet altijd betrouwbaar is. Bij bepaalde typen redirects (bijvoorbeeld via een meta-refresh of javascript) gaat de referrerinformatie verloren. Soms zijn er ook browsers die de referrerinformatie niet goed doorgeven.

Tot slot: bij het rapport Aantal bezoeken per clickin kan worden opgemerkt dat Mtrack bezoeken registreert en geen kliks (binnen één en hetzelfde bezoek is het immers mogelijk dat iemand meerdere keren op uw link of banner klikt). Ook negeert Mtrack het bezoek van spiders en robots van zoekmachines aan uw links of banners. Het door uw leverancier opgegeven aantal kliks kan hierdoor (iets) hoger uitvallen dan het aantal door Mtrack geregistreerde bezoeken.